Tuesday, September 23, 2008

KERAJAAN VS KORPORAT

Sejak seminggu yang lalu, aku dapat dapat offer untuk meniggalkan sektor awam dan bekerja dengan SIME DARBY PLANTATION yang mana semua sedia maklum syarikat ini sangat besar dan merupakan peneraju dalam perladangan kelapa sawit.

aku telah ditawarkan untuk satu jawatan iaitu assistant reserch manager dalam bidang estet sawah padi seperti tugas aku sekarang. Sebenarnya tawaran ini dibuat oleh bos aku yang juga dapat tawaran dari depa.So bos aku ni ajak aku as a team untuk develope satu unit R&D untuk SIME DARBY dalam pembiakbakaan padi.

Aku pun jadi serba salah bile bos aku offer benda ni. Memanglah gaji double dan tak payah tukar bidang tapi al maklum lah kalau kerja dengan sektor korporat ni pressure pun double jugak.Aku cuba bincang dengan bini dan mak mentua tapi depa memang tak mahu aku quit sektor awam atas dasar kerugian dari segi pencen.

Bos aku pun memang terfikir jugak perkara tu tapi dia cakap EPF majikan 16% + 9% gaji kita.gile la...Walaupun aku tak berapa suka dengan dasar seperti PTK dan SKT ni, tapi aku masih perlu untuk mempertimbangkannya kerana jika tengok situasi politik sekarang ni, ada chance pembangkang naik takhta and lepas tu mesti lebih banyak dasar yang entah apa2 diperkenalkan.

Pokoknya tawaran itu hanya membuat aku lemas dan hanyut dengan angan2.....

No comments: